vineri, 28 martie 2008

de ce romana?

azi a murit G.Pruteanu, cunoscut de altfel ca "avocatul limbii romane". D.zeu sa.L odihneasca!
incep printr.o marturisire: la inceput ideile lui cu privire la pastrarea pura a limbii romane ma enervau teribil. eram in etapa english a vietii mele si -ca toti tinerii de altfel vroiam sa vb cat mai mult in engleza, era mai"cool".
bine ca am crescut!!! adica am inceput sa vad si eu ce vedea si dumnealui: faptul ca ne englezim limba, ne americanizam...uitam sa vb romana. cunosc cazuri concrete de oameni acre vorbesc 70% engleza ,30% romana intr.o fraza. intr.o singura fraza. cum e posibil? tendinta asta sper "cool" spre "interesant". nu esti cool daca vorbesti roamana. esti "boring' ,ci nu plictisitor.
acum studiam pentru olimpiada de romana. desi nu am eu cine-stie ce inteligenta , am putut observa, de.a lungul lecturii dragostea si efortul unor oameni cu un talent deosebit, de a da cuvantului romanesc cel mai profund si mai frumos sens. am avut multi poeti in perioada interbelica pentru simplul fapt ca ei ai simtit puterea cuvantului romanesc si au stiu sa.l puna in evidenta. de ce nu mai avem acum poeti?
raspunsul e simplu: pentru ca nimeni nu mai iubeste limba romana. nu e indejuns de "cool". e so boring,d'oh. avem poezii tampite ale unor indivizi frustrati cu prea multe crize de personalitate- care cred ei merita justificare in "arta" lor.
adevarul e ca nu mai suntem mandrii ca suntem romani, dar oare ma intreb eu , am fost vreodata? ne alteram limba pana cand nu o sa o mai putem vorbi deloc.
like...no problem ...o sa still avem english , like d'oh

4 comentarii:

... spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
... spunea...

eu inca astept perioada "english" a vietii mele! sunt cam in urma...:-(

roxana_g spunea...

bogdan ai grija unde si cand folosesti perioada "english".

Bismarck spunea...

Hmm, sa stii ca-mi place din ce in ce mai mult ce scrii tu pe-aici ma Rox. Chit ca tu ai o parere mai proasta in ceea ce priveste abilitatile tale de-a scrie ceva frumos si chiar litarar tu..chiar te pricepi mai fata...intelege si tu asta :P. Cand vine vorba despre problema asta cu a fi mandru sau nu ca esti roman...aici cred ca sunt de vina cei care ne conduc, cei care ne-au condus si nu in ultimul rand rromii (ca sa nu zic chiar tigani). Nu, nu fac discriminari sau ceva de genul, dar peste hotare cine ne-a facut o reclama proasta ? Tot la 2 zile vad la stiri: Un roman a fost prins facand asta...un roman a fost arestat pentru omor calificat (dar culoarea ii da de gol...nu prea sunt romani..) si toate astea dincolo, in strainatate. Strainii au o parere proasta despre noi, tara este condusa de niste oameni fara scrupule...mosnegi care inca n-au scapat de virusul ala din sange numit comunism...dar noi tot la 4, respectiv 5 ani ii alegem, ne-o facem cu mana noastra. Cum sa mai fii mandru ca esti roman in situatia asta ? Mie sincer de multe ori parca mi-e rusine ca sunt roman... Iar poetii...Doamne !! (Eu stiu ca n-am nici o treaba cu romana...am o exprimare nu tocmai placuta de multe ori....dar sunt la mate-info si niciodata nu mi-a placut romana...deci nici nu m-am chinuit sa zic asa) dar vad oameni in zilele noastre, poetii contemporani...niste poezii care lasa de dorit, niste aberatii fara sens...rima alba (o prostie parerea mea...) si toate astea pentru ca nivelul de cultura din romania scade pe zi ce trece. Si noi ne multumim cu ceea ce avem, de multe ori chiar refuzam sa apreciem adevaratele valori. Vina este a noastra ! a tuturor